اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

تهیه‌کننده کنسرت «شیلر»: بلیت 350 هزار تومانی را مناسب تعیین کردیم!

تهیه‌کننده کنسرت گروه آلمانی «شیلر» درباره قیمت بالای بلیت‌های این کنسرت گفت: اگر می‌خواستیم به نسبت قیمت دلار و بلیت در سال ۹۶ قیمت‌گذاری کنیم که رقم بسیار بیشتر از این می‌شد، به همین دلیل قیمت ۳۵۰ هزار تومانی بلیت را مناسب تعیین کرده‌ایم.

تهیه‌کننده کنسرت «شیلر»: بلیت 350 هزار تومانی را مناسب تعیین کردیم!

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، نشست خبری کنسرت گروه آلمانی «شیلر» امروز چهاردهم آبان‌ماه در تالار وزارت کشور برگزار شد.

 

در این نشست «کریستوفر فن دایلن» از گروه آلمانی «شیلر» به همراه کنسرت‌گذاران ایرانی به سوالات خبرنگاران حاضر در نشست پاسخ دادند.

مهم‌ترین مساله‌ای که از این نشست مورد بحث است مربوط به قیمت ۳۵۰ هزار تومانی بلیت این رویداد موسیقایی است که رکورد گران‌ترین بلیت سال جاری تا این لحظه را به خود اختصاص می‌دهد. این در شرایطی است که امسال شعار حاکم بر فضای موسیقی برگزاری کنسرت‌های ارزان قیمت بود که برخی تنها حرفش را زدند و برخی عمل کردند اما اینچنین نرخ‌هایی بی‌شک آه از نهاد علاقمندان به موسیقی برمی‌آورد.

جالب اینجاست که کریستوفر فن دایلن سرپرست گروه در جواب خبرنگار فارس که در مورد بالا بودن قیمت بلیت از او پرسید اظهار بی‌اطلاعی مطلق کرد و گفت که کوچک‌ترین اطلاعی در مورد قیمت بلیت و چگونگی هزینه‌ها و هیچ موردی از این دست اطلاعات ندارد و پاسخ به این سوال را به آقای کبیری کنسرت‌گذار گروه ارجاع داد.

فن دایلن اما در مورد برگزاری کنسرت مجدد در این و موفقیتی که کنسرت‌های پیشینش در کشورمان داشت صحبت کرد و چنین اظهار داشت: ۲ سال پیش بود که به ایران آمدم و کنسرتی در اینجا برگزار کردم. شوق و اشتیاقی که در آن اجرا بود برایم همیشه جذاب و ماندگار است. سال‌های زیادی است که در کار موسیقی هستم. در نقاط مختلف دنیا هم موسیقی درست کرده‌ام. آهنگی که من می‌سازم در کشور خودم رواج دارد اما داشتن مخاطبان زیاد در ایران برایم بسیار جذاب است.

 

 

وی افزود: استفاده از سازهای ایرانی در کنسرت‌های زنده امکان‌پذیر نیست. استفاده از سازهای ایرانی در آلبوم و در استودیو امکان‌پذیر است اما در اجراهای زنده و تطبیق‌شان با سازهای الکترونیک دشوار است. شاید موسیقی من احساساتی است و با ذائقه مخاطب ایرانی مطابقت دارد و به همین دلیل مخاطب ایرانی را به خود جذب می‌کند. در نهایت راستش را بخواهید خودم هم نمی‌دانم چرا موسیقی مرا دوست دارند. فکر کنم حقیقت این است که قبلاً باید زمینه‌ای باشد که کنسرت ما مخاطب داشته باشد.

این آهنگساز و نوازنده آلمانی در جواب سوال خبرنگار فارس که شما در آلبومی از نوازندگان ایرانی بهره گرفتید، کدام ساز ایرانی نزد مخاطب غربی جذاب بود، توضیح داد: مخاطبان ما واقعا فراتر از آنچه که در ذهن من بود به موسیقی و موتیف‌ها و جنس صدای یگانه و خاص سازهای ایرانی علاقه نشان دادند. آن‌ها هم از تم‌ها و موتیف‌ها و جملات ایرانی خوششان می‌آید هم از جنس صدای سازهای ایرانی بخصوص صدای ساز نی برایشان بی‌نهایت خوشایند است. این ساز بادی نزد مخاطب غربی به نوعی قابل مقایسه با سازهای بادی همچون فلوت است اما به جهت خاص بودن صدایش و کارایی بسیار گسترده‌ای که این سازِ به این سادگی دارد بسیار مورد توجه بود و واقعا از اینکه این موسیقی را با همکاری و همراهی نوازندگان و موزیسین‌های ایرانی خلق کردم بسیار خوشحال و مفتخرم.

کبیری کنسرت‌گذار این اجرا  در جواب سوال خبرنگار فارس که چرا قیمت بلیت را ۳۵۰ هزار تومان تعیین کرده‌اید، گفت: سال ۱۳۹۶ یورو ۴ هزار تومان بود و قیمت بلیت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بود، الان قیمت یورو بسیار بیشتر شده و الان که حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. حالا شما حساب کنید ما تازه اگر می‌خواستیم به نسبت قیمت دلار و بلیت در سال ۹۶ قیمت بلیت الان را تعیین کنیم که رقم بسیار بیشتر از این می‌شد و با توجه به شرایط دلار قیمت ۳۵۰ هزار تومانی بلیت را خوب تعیین کرده‌ایم.

کبیری در ادامه افزود: ما خیلی از هزینه‌ها را زدیم و بسیاری از مخارج را بالا پایین کردیم و همه موارد را در سطح حداقلی گذاشتیم تا از نرخی بالا اجتناب ورزیم. شما قیمت بلیت هواپیمای این گروه از آلمان به ایران و بالعکس را از دلار ۴ هزار تومانی سال ۹۶ را با دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی امسال مقایسه کنید بعد اوج هزینه‌ها را درخواهید یافت. از این رو بازهم تاکید می‌کنم که ما بسیار این نسبت را پایین‌تر و بسیار دست کم گرفته‌ایم که با این وجود باز قیمت بلیت ۳۵۰ هزار تومان شده است. 

کبیری در آخر گفت: چیزی که بر هزینه‌های ما افزون گردید و واقعا وجودش محسوس و قابل توجه است سهم ده درصدی دولت از کنسرت است و ما علاوه بر تمام گرانی دلار و یورو و هزینه‌های هواپیما و اسکان یک گروه کامل خارجی و ده‌ها هزینه کلان دیگر، سنگینی این سهم ده درصدی را احساس می‌کنیم و همین نیز بسیار در قیمت بلیت تاثیرگذار است چراکه به هر روی ما هر میزان فروش داشته باشیم به صورت ثابت باید ده درصد کل آن را به خزانه دولت واریز کنیم.

 

 

شیلر نام پروژهٔ مهم موسیقیدان آلمانی، کریستوفر فن دیلن است که کارهایی را در سبک الکترونیک منتشر کرده‌ است. او از سال ۱۹۹۸ با انتشار نخستین آلبوم وارد عرصه حرفه‌ای بازار موسیقی دنیا شد و تاکنون چیزی حدود ۷ میلیون نسخه از آثار خود را در سراسر جهان به فروش رسانده‌ است. گروه شیلر سال ۱۹۹۸ توسط کریستوفر فن دیلن و میرکو فن اشلیفن در هامبورگ تأسیس شد. در سال ۲۰۰۳ فن اشلیفن گروه را ترک کرد و از آن زمان به بعد کریستوفر فن دیلن با هنرمندانی مختلفی همکاری داشته‌است.

کریستوفر فن دیلن همکاری‌های بسیار زیادی با هنرمندان مطرح از سراسر دنیا را برای آلبوم‌هایش انجام داده‌است.

فن دیلن در شهریورماه سال ۱۳۹۷ که برای ضبط بخشی از آلبوم جدیدش(morgenstun) به ایران آمده بود، با حجت اشرف‌زاده و نیلوفر پارسا در چند قطعه همکاری کرد.

کنسرت گروه شیلر در شب‌های ۱۶ و ۱۷ آبان ماه در تالار وزارت کشور از سوی شرکت «ریتم نو» برگزار می‌شود.
این کنسرت  برای ۲۰ آبان ماه نیز تمدید شده اشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول